Lisans düzeyindeki makine mühendisliği eğitim öğretimi, ağırlıklı olarak uygulamaya yönelik olmalıdır. Örneğin, mühendis adayı öğrencilerin günümüz teknolojik imkânlarından, yöntemlerimden, araç gereçlerden özellikle bilgisayar ve yazılım programlarından faydalanarak mesleki problemlerin üstesinden gelebilmesi, çözümler üretebilmesi becerisi kazandırılmalıdır.
Konu: Makina Mühendisliğinde yeni haftalık ders programın düzenlenmesi!
Makine
mühendisliği temel zorunlu, mesleki zorunlu ve mesleki seçmeli derslerin yerine
bizlere danışılmadan birileri vatan kurtaran şabanlar istiyor diye ikinci,
üçüncü dereceden sosyal, ekonomi, hukuk ile ilgili derslerin programa
alınmasını, fazlalaştırılmasını; makine mühendisliği eğitim öğretimi için uygun
bulmadığımı, kaliteyi düşüreceği görüşümü bu yazımda detaylara girmeden sizlerle
paylaşmak istiyorum! Amacından saptırılmış YÖK derslerinin de kaldırılması veya en azından azaltılması ve bu dersler yerine mühendislik uygulamalı derslerin konulması taraftarıyımdır.
Diğer
bir sorun ise endüstride, işverenler bir makine mühendisinden çok şey
bekliyorlar, her şeyi bilen ve her sorunun üstesinden gelen bir mühendis istiyorlar.
Bu kısa sürede, bu kapsamlı bilgilerin öğrencilere nasıl aktarılacağı, hangi
bilgilerin öncelikli olacağı, asgari nelerin nasıl öğretileceği Türkiye’de ve
uluslararası düzeyde belirlenmesi gerekiyor düşüncesindeyim. En azından bizler
bölümümüzde bu konuyu da tartışmalıyız. Aslında bu konunun YÖK, MMO destekli uluslararası bir sempozyumda, çalıştaylarda tartışılıp ele alınmalıdır. (2014 veya 2015 baharında bu maksatlı uluslararası bir sempozyum etkinliği düzenlemeğe çalışacağım)
Lisans
düzeyindeki makine mühendisliği eğitim öğretimi, ağırlıklı olarak uygulamaya
yönelik olmalıdır. Örneğin, mühendis adayı öğrencilerin günümüz teknolojik
imkânlarından, yöntemlerimden, araç gereçlerden özellikle bilgisayar ve yazılım
programlarından faydalanarak mesleki problemlerin üstesinden gelebilmesi,
çözümler üretebilmesi becerisi kazandırılmalıdır. Lisansüstü eğitim-öğretimde
matematik fen ağırlıklı derslerle ve mesleki ders seçimleri ile branşlaşmaya
gidilmelidir.
Yükseköğretimi
orta lise eğitiminden ayıran özelliklerden biri de; öğrencinin de çalışarak,
gayret ederek kendini yetiştirmesidir, her şeyi dışarıdan beklememesi ve derste
anlatılanlarla yetinmemesidir. Bu bilinç, selbstdisiplin yani (özdisiplin ve
özgüven) bir şekilde onlara kazandırılmalıdır!
En son toplantıdaki bu konudaki arkadaşların bazı önerilerine (daha
fazla sınav, daha fazla quizler, daha fazla proje ev ödevleri ve hafiyeler gibi
derslerin ve sınavların takip edilmesi gibi saçmalıklar ) katılmıyorum. (Bakın, benim Almanya da
öğrencilik yıllarımda, hocalar genelde dersleri hazırladığı notlardan aktararak
(tahtaya veya tepegözden yazarak) işlerlerdi. Dönemin sonunda da belirlenen
sınav haftalarında sınavlarını yaparlardı. Çalışıp öğrenen dersi geçer, yeterli
öğrenmeyen de dersten kalırdı. Aynı dersten üçüncü ve son sınav hakkı fakülte
kurulu kararıyla veriliyordu. Başarısız öğrencilere de başka meslek seçmeleri
öneriliyordu. Yani; ne ara sınav, ne quizler, nede sonsuz sınav hakkı! 18-20
yaşına gelmiş bir genci devamlı dürterek, gözeterek, ikaz ederek, öteleyerek,
devamlı başında durarak bir yerlere varmasını sağlamak ne kadar doğrudur, bu da tartışılır. Sınavlarda kopya çekmek, çekme
teşebbüsü yada başarısız öğrencilerin yaydığı kopya çekildi, okulu, hocayı
kötüleme eğilimleri, okullar var olduğundan beri vardır! Kendileri yada çevresi
ile sorunlu olanlar, bir şekilde kendilerini dışa vuruyorlar! Politikacılar
gibi sucu, hatalarını, olumsuzluklarını, yetersizliklerini hep başkalarında
görüyorlar. Bazı öğrencilerin son zamanlarda moda olan internetten; bölümlerini,
hocalarını, sınav uygulamalarını abartıp kötülemelerini de bu acıdan da
değerlendirmek gerekiyor. Kopya çeken öğrenci
her şeyden evvel kedisine ve yakın çevresine zarar vermektedir ve sadece
kendisini aldatıyordur, ilk başta ailesinin, okulunun, hocalarının güvenini,
iyi niyetini suiistimal ediyordur.
Dersler ve sınavlar günümüzün teknolojik imkânlarından yararlanılarak
örneğin sınıflardaki kamaralarla takip edilebilir. Hatta dersler online
sistemle yayınlanmaması için ben hiç bir neden görmüyorum. Bu öneride bölümümüzde
ve üniversitemizde ciddi önyargısız tartışılmalıdır. Bu uygulama öğrencilerin
devamlı derse katılma ve öğrenme alışkanlığına katkı sağlayacağı gibi bazı
hocalara çeki düzen vereceği düşüncesindeyim)
Müdek
yada birileri vatan kurtaran şabanlar istedi diye yada bu dersten öğrencilerin
bir kısmı memnun değil diye de veya ismi Fi zamanından beri kalma diye birileri
tarafından adlandırılan derslerin örneğin bölümümüzde ‘Makine Konstrüksiyonu’
dersinin kaldırılmasını hatalı buluyorum. (Son sınıfa gelmiş öğrenciler için bu
ders bir nevi bütün derslerin uygulanması şeklinde idi. Ben bu dersi Prof. Dr. Yaşar
Karagözden alıp, metodik tasarım-üretim ağırlıklı Berlin Teknik Üniversitesinde
okutulan Makine Konstrüksiyonu 1,2 ders slaytlarından faydalanarak vermeğe
gayret ettim. Uygulamalarda da hatalı, doğru tasarımları tahtaya yansıtarak
tartışma ortamında fikirlerini söyleme alışkanlığını da ediniyorlardı. Bölümümüzde
de bazı arkadaşlar tarafından ’Makine Konstrüksiyonu’ dersi ‘Makine Elamanları’
veya ‘Konstrüksiyon Elemanları’ dersleri ve içerikleri ve dönem içinde verilen
proje ödevleri ile karıştırılmaktadır. Bölümümüzdeki ‘Makine Konstrüksiyonu’
dersinin içerikleri ekte görüldüğü gibidir.
‘Makine
Konstrüksiyonu’ dersi yerine zorunlu
‘Mühendislik Tasarımı’ 'Mühendislik Tasarımına Giriş' veya 'Metodik Tasarım' adları altında 3 saatlik konulması makine müh. öğrencilerimiz
için yararlı olacaktır görüşünü savunuyorum. Bu derse paralel olarak PLM (Ürün Yaşam Döngü Yönetimi) seçmeli dersinin verilmesi düşülmelidir. Bu dersleri, daha iyi verecek olan
arkadaşlar üstlenebilir. Genç asistan arkadaşlar klasik dersler, konular yerine, geleceğin yeni mesleki derslerine odaklanmaları, ve bu dersleri ileride bölümümüze kazandıracak şekilde yetiştirilmelidir. Yurt dışına genç arkadaşları bu amaçla yurt dışına gönderilmelidir.
Bölümümüzde
son sınıf öğrencilerine verilen dönem içi ısı ve konstrüksiyon opsiyonlu projelerinde
karşılaşılan eksiklikler, hatalar okutulan derslerden ziyade başka yerlerde aramak
gerekiyor. Kapsamlı verilen bir projenin kısa sürede bitirilme isteği bu tür
hataları kaçınılmaz yapabilmektedir. Diğer bir konu ise öğrencilere verilen
projelerde, asistanların danışmanlığının da yetersiz kaldığı gözlenmektedir,
gözlenen hatalar proje sırasında danışman asistanlar tarafından öğrenciler
uyarılmalıydı, düzeltilmeliydi. Kısaca danışman asistanlarda öğrencilerden daha
da zayıf, yetersiz kaldıkları gözlenmektedir.
Bölümümüzden
mezun edilen makine mühendisleri Türkiye genelinde iyidirler. Bir çok tanınmış
firma Ege Üniversitesinden mezun makine mühendislerini tercih ediyorlar ve
çalıştırdıkları mezunlarımızdan da bu memnuniyeti yeri geldiğinde dile
getiriyorlardır. Mezunlarımız Türkiye genelinde olduğu kadar yurt dışında da
mesleki kariyerlerinde başarılarını sürdürüyorlar. Ben öğrencilerimden memnunum ve onların arkasında duruyorum. Makine mühendisleri mezunlarımızın daha iyi
olmaları için de önlemler alınmalıdır görüşüne bende dâhilimdir.
Bilgilerinize
ve gereğini rica ederim
Saygılar
İzmir,
9.3.2014DrHusso
Taslak
yazımda kaçınılmaz yazı hataları için hoş görünüze sığınıyorum.
Ekler: Ders İçerikleri,
Takip Edilen Kitap, TU-Berlin ders slaytları
0 yorum: