MAKİNA MÜHENDİSLİGİNDE YENİ HAFTALIK DERS PROGRAMIN DÜZENLENMESİ !

11 Mart 2014 Salı yazildi.

Lisans düzeyindeki makine mühendisliği eğitim öğretimi, ağırlıklı olarak uygulamaya yönelik olmalıdır. Örneğin, mühendis adayı öğrencilerin günümüz teknolojik imkânlarından, yöntemlerimden, araç gereçlerden özellikle bilgisayar ve yazılım programlarından faydalanarak mesleki problemlerin üstesinden gelebilmesi, çözümler üretebilmesi becerisi kazandırılmalıdır.

Konu: Makina Mühendisliğinde yeni haftalık ders programın düzenlenmesi!

Makine mühendisliği temel zorunlu, mesleki zorunlu ve mesleki seçmeli derslerin yerine bizlere danışılmadan birileri vatan kurtaran şabanlar istiyor diye ikinci, üçüncü dereceden sosyal, ekonomi, hukuk ile ilgili derslerin programa alınmasını, fazlalaştırılmasını; makine mühendisliği eğitim öğretimi için uygun bulmadığımı, kaliteyi düşüreceği görüşümü bu yazımda detaylara girmeden sizlerle paylaşmak istiyorum! Amacından saptırılmış YÖK derslerinin de kaldırılması veya en azından azaltılması ve bu dersler yerine mühendislik uygulamalı derslerin konulması taraftarıyımdır. 
 

Diğer bir sorun ise endüstride, işverenler bir makine mühendisinden çok şey bekliyorlar, her şeyi bilen ve her sorunun üstesinden gelen bir mühendis istiyorlar. Bu kısa sürede, bu kapsamlı bilgilerin öğrencilere nasıl aktarılacağı, hangi bilgilerin öncelikli olacağı, asgari nelerin nasıl öğretileceği Türkiye’de ve uluslararası düzeyde belirlenmesi gerekiyor düşüncesindeyim. En azından bizler bölümümüzde bu konuyu da tartışmalıyız. Aslında bu konunun YÖK, MMO destekli uluslararası bir sempozyumda, çalıştaylarda tartışılıp ele alınmalıdır. (2014 veya 2015 baharında bu maksatlı uluslararası bir sempozyum etkinliği düzenlemeğe çalışacağım)  

Lisans düzeyindeki makine mühendisliği eğitim öğretimi, ağırlıklı olarak uygulamaya yönelik olmalıdır. Örneğin, mühendis adayı öğrencilerin günümüz teknolojik imkânlarından, yöntemlerimden, araç gereçlerden özellikle bilgisayar ve yazılım programlarından faydalanarak mesleki problemlerin üstesinden gelebilmesi, çözümler üretebilmesi becerisi kazandırılmalıdır. Lisansüstü eğitim-öğretimde matematik fen ağırlıklı derslerle ve mesleki ders seçimleri ile branşlaşmaya gidilmelidir.
 

Yükseköğretimi orta lise eğitiminden ayıran özelliklerden biri de; öğrencinin de çalışarak, gayret ederek kendini yetiştirmesidir, her şeyi dışarıdan beklememesi ve derste anlatılanlarla yetinmemesidir. Bu bilinç, selbstdisiplin yani (özdisiplin ve özgüven) bir şekilde onlara kazandırılmalıdır!   En son toplantıdaki bu konudaki arkadaşların bazı önerilerine (daha fazla sınav, daha fazla quizler, daha fazla proje ev ödevleri ve hafiyeler gibi derslerin ve sınavların takip edilmesi gibi saçmalıklar )  katılmıyorum. (Bakın, benim Almanya da öğrencilik yıllarımda, hocalar genelde dersleri hazırladığı notlardan aktararak (tahtaya veya tepegözden yazarak) işlerlerdi. Dönemin sonunda da belirlenen sınav haftalarında sınavlarını yaparlardı. Çalışıp öğrenen dersi geçer, yeterli öğrenmeyen de dersten kalırdı. Aynı dersten üçüncü ve son sınav hakkı fakülte kurulu kararıyla veriliyordu. Başarısız öğrencilere de başka meslek seçmeleri öneriliyordu. Yani; ne ara sınav, ne quizler, nede sonsuz sınav hakkı! 18-20 yaşına gelmiş bir genci devamlı dürterek, gözeterek, ikaz ederek, öteleyerek, devamlı başında durarak bir yerlere varmasını sağlamak ne kadar doğrudur,  bu da tartışılır. Sınavlarda kopya çekmek, çekme teşebbüsü yada başarısız öğrencilerin yaydığı kopya çekildi, okulu, hocayı kötüleme eğilimleri, okullar var olduğundan beri vardır! Kendileri yada çevresi ile sorunlu olanlar, bir şekilde kendilerini dışa vuruyorlar! Politikacılar gibi sucu, hatalarını, olumsuzluklarını, yetersizliklerini hep başkalarında görüyorlar. Bazı öğrencilerin son zamanlarda moda olan internetten; bölümlerini, hocalarını, sınav uygulamalarını abartıp kötülemelerini de bu acıdan da değerlendirmek gerekiyor. Kopya çeken öğrenci  her şeyden evvel kedisine ve yakın çevresine zarar vermektedir ve sadece kendisini aldatıyordur, ilk başta ailesinin, okulunun, hocalarının güvenini, iyi niyetini suiistimal ediyordur.  Dersler ve sınavlar günümüzün teknolojik imkânlarından yararlanılarak örneğin sınıflardaki kamaralarla takip edilebilir. Hatta dersler online sistemle yayınlanmaması için ben hiç bir neden görmüyorum. Bu öneride bölümümüzde ve üniversitemizde ciddi önyargısız tartışılmalıdır. Bu uygulama öğrencilerin devamlı derse katılma ve öğrenme alışkanlığına katkı sağlayacağı gibi bazı hocalara çeki düzen vereceği düşüncesindeyim)
 

Müdek yada birileri vatan kurtaran şabanlar istedi diye yada bu dersten öğrencilerin bir kısmı memnun değil diye de veya ismi Fi zamanından beri kalma diye birileri tarafından adlandırılan derslerin örneğin bölümümüzde ‘Makine Konstrüksiyonu’ dersinin kaldırılmasını hatalı buluyorum. (Son sınıfa gelmiş öğrenciler için bu ders bir nevi bütün derslerin uygulanması şeklinde idi. Ben bu dersi Prof. Dr. Yaşar Karagözden alıp, metodik tasarım-üretim ağırlıklı Berlin Teknik Üniversitesinde okutulan Makine Konstrüksiyonu 1,2 ders slaytlarından faydalanarak vermeğe gayret ettim. Uygulamalarda da hatalı, doğru tasarımları tahtaya yansıtarak tartışma ortamında fikirlerini söyleme alışkanlığını da ediniyorlardı. Bölümümüzde de bazı arkadaşlar tarafından ’Makine Konstrüksiyonu’ dersi ‘Makine Elamanları’ veya ‘Konstrüksiyon Elemanları’ dersleri ve içerikleri ve dönem içinde verilen proje ödevleri ile karıştırılmaktadır. Bölümümüzdeki ‘Makine Konstrüksiyonu’ dersinin içerikleri ekte görüldüğü gibidir.

‘Makine Konstrüksiyonu’  dersi yerine zorunlu ‘Mühendislik Tasarımı’ 'Mühendislik Tasarımına Giriş' veya 'Metodik Tasarım'  adları altında 3 saatlik konulması makine müh. öğrencilerimiz için yararlı olacaktır görüşünü savunuyorum. Bu derse paralel olarak PLM (Ürün Yaşam Döngü Yönetimi)  seçmeli dersinin verilmesi düşülmelidir.  Bu dersleri, daha iyi verecek olan arkadaşlar üstlenebilir. Genç asistan arkadaşlar klasik dersler, konular  yerine, geleceğin yeni mesleki derslerine odaklanmaları, ve bu dersleri ileride bölümümüze kazandıracak şekilde yetiştirilmelidir. Yurt dışına genç arkadaşları bu amaçla yurt dışına gönderilmelidir.


Bölümümüzde son sınıf öğrencilerine verilen dönem içi ısı ve konstrüksiyon opsiyonlu projelerinde karşılaşılan eksiklikler, hatalar okutulan derslerden ziyade başka yerlerde aramak gerekiyor. Kapsamlı verilen bir projenin kısa sürede bitirilme isteği bu tür hataları kaçınılmaz yapabilmektedir. Diğer bir konu ise öğrencilere verilen projelerde, asistanların danışmanlığının da yetersiz kaldığı gözlenmektedir, gözlenen hatalar proje sırasında danışman asistanlar tarafından öğrenciler uyarılmalıydı, düzeltilmeliydi. Kısaca danışman asistanlarda öğrencilerden daha da zayıf, yetersiz kaldıkları gözlenmektedir.

Bölümümüzden mezun edilen makine mühendisleri Türkiye genelinde iyidirler. Bir çok tanınmış firma Ege Üniversitesinden mezun makine mühendislerini tercih ediyorlar ve çalıştırdıkları mezunlarımızdan da bu memnuniyeti yeri geldiğinde dile getiriyorlardır. Mezunlarımız Türkiye genelinde olduğu kadar yurt dışında da mesleki kariyerlerinde başarılarını sürdürüyorlar. Ben öğrencilerimden memnunum ve onların arkasında duruyorum.  Makine mühendisleri mezunlarımızın daha iyi olmaları için de önlemler alınmalıdır görüşüne bende dâhilimdir.

 Diğer bir konu ise; öğrencilerimiz bir şekilde (uzun zamandan beri) bir yazılım programını  (Ansys, Solidworks, Hyperworks, Excel gibi)  verilen ödevlerle, kurslarla öğrenerek ve uygulayarak mezun oluyorlar! Zaten öğrenciler bu gibi yazılım programların mesleki kariyerleri için olan öneminin farkındadırlar. Bu yazılım programlarını öğrenciler kendi kendilerine ve birbirlerinden ve uygulanarak zaman içeresinde öğreniyorlar, Bunu kanıtı ‘Makel 1, 2’ ve ‘Makine Konstr.’ dersleri ile ilgili projeleridir. Son dönemlerde ben öğrencilere en az Solidworks programını iyi öğrenmelerini öneriyorum. Lisans öğrencilerden talep geldiği takdirde yazılım programlarının uygulamalı giriş kurslarını yüksek lisans ve doktora öğrencilerime verdiriyorum. İleriki dönemlerde bölümümüzde Solidworks kurslarının daha kapsamlı örneğin kayıt haftalarında lisans öğrencilerine bölümümüzden genç asistanlar tarafından yoğunluklu şekilde verilmesi taraftarıyımdır.
 

Bilgilerinize ve gereğini rica ederim
 

Saygılar
İzmir, 9.3.2014
DrHusso

 
Taslak yazımda kaçınılmaz yazı hataları için hoş görünüze sığınıyorum.

 
Ekler: Ders İçerikleri, Takip Edilen Kitap, TU-Berlin ders slaytları

0 yorum: